Pages

adverlts

advertlets

Tuesday, May 3, 2011

Disebalik tabir pemburuan Osama Bin Laden...


Presiden Obama dan ahli-ahli pasukan keselamatan kebangsaan menerima update pada hari Ahad. Sebuah dokumen diklasifikasikan di depan Hillary Rodham Clinton kabur sebelum foto ini dikeluarkan.


WASHINGTON - Selama bertahun-tahun, carian menyakitkan bagi Osama bin Laden terus datang dengan tangan kosong. Kemudian Julai lalu, Pakistan bekerja untuk Badan Perisikan Pusat mengfollow di belakang Suzuki putih mengemudi jalan-jalan ramai berhampiran Peshawar, Pakistan, dan menuliskan plat kereta.Lelaki di kereta itu kurir Bin Laden yang paling dipercayai, dan selama bulan depan CIA koperasi akan menjejaki dia sepanjang Pakistan pusat. Pada akhirnya, pegawai kerajaan berkata, ia memimpin mereka untuk suatu sebatian luas di hujung jalan tanah panjang dan dikelilingi oleh pagar keselamatan tinggi di sebuah dusun kaya 35 batu dari ibu kota Pakistan.

Pada suatu malam berbulan lapan bulan kemudian, 79 komando Amerika di empat helikopter turun di kompleks, kata para pegawai. Tembakan terdengar. Sebuah helikopter terhenti dan tidak akan lepas landas. berkuasa Pakistan, disimpan di dalam gelap dengan sekutu mereka di Washington, orak pasukan sebagai pasukan komando Amerika bergegas untuk menyelesaikan misi mereka dan pergi sebelum konfrontasi. Dari mati lima, satu adalah seorang lelaki, tinggi berjanggut dengan wajah berdarah dan peluru di kepalanya. Seorang ahli Tentera Laut Meterai bentak gambar dengan kamera dan upload ke penganalisis yang dimasukkan ke dalam sebuah program pengenalan wajah.

Dan sama seperti itu, paling luas dalam sejarah, pemburuan mahal dan menjengkelkan sudah berakhir. Bingkai inert Osama bin Laden, musuh Amerika No 1, ditempatkan dalam helikopter untuk pengebumian di laut, tidak pernah terlihat atau ditakuti lagi. Sebuah bangsa yang menghabiskan satu dekad tersiksa oleh kegagalan untuk menangkap orang yang bertanggungjawab untuk hampir 3,000 kematian berapi-api di New York, di luar Washington dan Pennsylvania pada 11 September 2001, pada akhirnya memiliki arti dari finalitas, sekurang-kurangnya dalam satu ini sukar bab.

Untuk komuniti perisikan yang telah mengalami kritikan membakar untuk siri kegagalan perisikan selama berdekad-dekad terakhir, membunuh Bin Laden membawa saiz penebusan. Untuk tentera yang telah mampat melalui dua, dan sekarang tiga perang menjengkelkan di negara-negara Muslim, memberi kejayaan unalloyed. Dan untuk seorang presiden yang keselamatan negara di bawah kepimpinan telah datang soalan, itu terbukti saat yang menegaskan bahawa akan memasuki buku-buku sejarah.

Serangan itu merupakan puncak dari tahun kerja perisikan melelahkan, termasuk soal siasat CIA tahanan di penjara rahsia di Eropah Timur, di mana kadang-kadang apa yang tidak dikatakan adalah sebagai kepada sebagai apa. lembaga perisikan menguping panggilan telefon dan e-mel dari keluarga Arab kurir di sebuah negara Teluk Parsi dan dituangkan melalui citra satelit dari sebatian di Abbottabad untuk menentukan "pola hidup" yang boleh memutuskan sama ada operasi itu akan bernilai risiko.

Sebagai lebih dari sedozen Rumah Putih, perisikan dan pegawai Pentagon menggambarkan operasi pada hari Isnin, beberapa minggu terakhir adalah penggabungan menegangkan dari apa-ifs dan senario negatif. "Ada pertemuan wasn'ta ketika seseorang tidak menyebut 'Black Hawk Down,'" kata seorang pegawai kanan kerajaan berkata, merujuk pada pertempuran 1993 bencana di Somalia di mana dua helikopter Amerika ditembak jatuh dan beberapa kru mereka tewas dalam aksi. Misi gagal menyelamatkan tebusan di Iran pada tahun 1980 juga menjulang besar.

pejabat Pentadbiran split atas apakah untuk memulakan operasi, apakah akan menunggu dan terus memantau sehingga mereka lebih yakin bahawa Bin Laden benar-benar ada, atau apakah akan pergi untuk serangan pengeboman kurang berisiko. Pada akhirnya, Presiden Obama memilih terhadap pengeboman yang boleh melakukan begitu banyak kerosakan mungkin akan jelas apakah Bin Laden benar-benar memukul dan memilih untuk menghantar pasukan komando. Sebuah "melawan jalan keluar" adalah pilihan yang dibina ke dalam rencana, dengan dua helikopter berikut dua copters serangan utama sebagai sandaran jika berlaku masalah.

Pada Minggu sore, sebagai helikopter berlari ke atas wilayah Pakistan, presiden dan penasihatnya berkumpul di Ruang Situasi Rumah Putih untuk memantau operasi seperti yang dilipat. Sebahagian besar masa dihabiskan dalam diam. Mr Obama tampak "batu yang dihadapi," kata salah satu ajudan. Naib Presiden Joseph R. Biden Jr meraba tasbih nya. "The minit berlalu seperti hari," kenang John O. Brennan, Rumah Putih kepala kontraterorisme.

Nama kod untuk Bin Laden disaksikan "Geronimo." Presiden dan penasihatnya Leon E. Panetta, CIA pengarah, di skrin video, menceritakan dari markas badan itu di seberang Sungai Potomac apa yang berlaku di Pakistan jauh.

"Mereka telah mencapai target," katanya.

Minit berlalu.

"Kami mempunyai visual pada Geronimo," katanya.

Beberapa minit kemudian: "Geronimo Ekia."

Musuh Tewas Dalam Aksi. Ada keheningan di Ruang Situasi.

Akhirnya, presiden angkat bicara.

"Kami punya dia."

Mengisi Kesenjangan

Tahun sebelum serangan 11 September Bin Laden berubah menjadi pengganas yang paling ditakuti di dunia, CIA telah mula menyusun dokumen-dokumen terperinci tentang pemain utama di dalam rangkaian keganasan global nya.

Barulah setelah tahun 2002, ketika lembaga koperasi mula mengumpul Qaeda - dan menundukkan mereka untuk jam sesi soal siasat kejam di penjara-penjara rahsia luar negeri - bahawa mereka akhirnya mulai mengisi jurang tentang askar kaki, kurir dan lelaki wang Bin Laden dipercayai.

Tahanan dalam tahanan Amerika menceritakan kisah seorang kurir yang dipercayai. Ketika Amerika berlari nama pena laki-laki itu selama dua tahanan tingkat atas - perancang utama serangan 11 September, Khalid Shaikh Mohammed, dan kepala operasi Al-Qaeda, Abu Faraj al-Libi - orang mengaku tak pernah mendengar namanya. Itu menimbulkan kecurigaan di kalangan interogator bahawa kedua-dua tahanan itu berbaring dan bahawa kurir mungkin adalah tokoh penting.

Sebagai memburu Bin Laden meneruskan, lembaga mata-mata sedang diterpa di bidang lain: gagal penilaian perisikan tentang senjata pemusnah besar-besaran menjelang Perang Iraq, dan kritik mendedah untuk menggunakan Waterboarding dan kaedah soal siasat ekstrim bahawa kritikan tersebut sejumlah penyeksaan.

Laporan disumbangkan oleh Elisabeth Bumiller, Charlie Savage dan Steven Lee Myers dari Washington, Adam Ellick dari New York, dan Ismail Khan dari Peshawar, Pakistan.



JADIK...ITULAH IYA YG BERLAKU SEBELOM PEMBUNUHAN OSAMA BIN LADEN....PERCAYA ATAU TIDAK...TERSERAH LA PADA ANDA UNTUK MENILAINYA...

No comments:

Post a Comment