Pages

adverlts

advertlets

Wednesday, May 4, 2011

Berjuang untok Osama Bin Laden...



Dua hari selepas kematian Osama bin Laden, frontline menyajikan laporan khas ini dengan akses ke dalam untuk dua front terbesar dalam perang melawan Al-Qaeda dan Taliban.

Pertama, koresponden Stephen Grey dan Martin Smith masuk ke dalam Perang Rahsia dan mendedahkan butiran baru militan Afghanistan yang dibiayai CIA bertugas menjaga sempadan, pengumpulan perisikan dan melancarkan serangan terhadap pemberontak membunuh dan mereka Al-Qaeda sekutu. Berpusat di Afghanistan, pekerjaan mereka difokuskan pada Pakistan.

Seorang bekas komander dari salah satu pasukan, yang Khost Perlindungan Force (KPF), menceritakan tentang bagaimana pasukan frontline menyeberangi sempadan Afghanistan ke daerah suku Pakistan. Di bawah perlindungan pesawat tanpa pemandu, mortar api mereka melawan Taliban dan Al-Qaeda target di dalam Pakistan.

Grey dan Smith juga mendapati bukti baru sokongan rahsia bagi unsur-unsur Taliban oleh tentera Pakistan dan agensi perisikan tersebut, ISI. Pada rumah aman tidak jauh dari tempat bin Laden dibunuh, mereka membuat kenalan dengan salah satu komander Taliban peringkat menengah yang mengatakan frontline, "Jika mereka benar-benar mahu, [Pakistan] boleh menangkap kami semua dalam satu jam."

Frontline juga mengambil segar melihat kempen meningkat pemerintahan Obama mogok lapar di kawasan-kawasan suku Pakistan, yang dikatakan telah menewaskan lebih dari 13.000 militan dalam empat tahun terakhir. Dalam sebuah wawancara eksklusif, Robert Grenier, bekas ketua pusat kontraterorisme CIA, mempersoalkan keberkesanan serangan udara, "Dengan melancarkan serangan-serangan, kita mencipta militan lebih dari, pada kenyataannya, kita membunuh?" ia bertanya.

Selepas Perang Rahasia, frontline koresponden Martin Smith duduk dengan wartawan pemenang hadiah Pulitzer dan Bin Laden penulis biografi Steve Coll untuk membincangkan bagaimana kematian Osama bin Laden akan bermain keluar dalam perang melawan Al-Qaeda, dan di mana Pakistan berdiri dalam perjuangan.

Kemudian, wartawan Afghanistan Najibullah Quraisy - yang melaporkan penghargaan tahun lalu memenangi Behind Taliban Lines - sekali lagi perjalanan jauh di dalam wilayah musuh. Kali ini, ia mendapat akses yang luar biasa untuk sebuah band militan dan pejuang asing di Afghanistan yang mengatakan mereka setia kepada bin Laden dan bahawa mereka sedang menyiapkan serangan musim semi terhadap AS dan pasukan koalisi.

Pemimpin mereka adalah orang yang hanya ingin dikenali sebagai Khan, seorang Afghan keturunan Arab yang Sambungan dengan Al-Qaeda pergi jauh ke belakang; Khan berperang melawan Rusia dengan Osama bin Laden. Apakah band-band tempatan dari militan Al-Qaeda di masa depan?

Baca lebih lanjut: http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/fighting-for-bin-laden/etc/introduction.html # ixzz1LRsZh9Lb

gitu la citenye...kalo ade lagi nanti saya crk la ye....

No comments:

Post a Comment