Pages

adverlts

advertlets

Saturday, May 7, 2011

Bison Amerika Yang Paling Hebat....




Seperti yg kita tahu hewan nie memang hebat...terdapat juga jenama2 yg mengunakkan gambo hewan nie
, pada bahagian belakang tempat dan pada bendera. Mereka juga menyaluti permukaan pada burger, dalam logo pasukan sukan dan universiti dan di bandar-bandar dan nama bandar.

Sebuah kajian tahun 2008 yang dilakukan oleh Wilderness Society Konservasi mendedahkan bahawa, sementara 74 peratus orang Amerika yang disurvei bersetuju bahawa bison adalah "simbol hidup sangat penting dari Barat Amerika," dan lebih dari separuh sepakat bahawa bison menjadi simbol penting dari negara kita secara keseluruhan, kurang dari 10 peratus punya tahu berapa banyak bison yang tersisa di negeri ini. Lapan puluh tiga peratus dari subjek kajian percaya bahawa daging bison "itu baik atau lebih baik dari daging lembu," tapi hanya 40 peratus benar-benar mencubanya. Sulit untuk hidup di bahagian dunia ini tanpa sedikit akrab dengan bison Amerika, tetapi seberapa jauh melebihi pengetahuan kita akrab tidak memanjangkan?

Jadik...terdapat 5 perkara mengenai hewan nie...bace yg kt bawah nie ye...


1. Bison yang besar, makhluk yang kuat.

Bison Amerika rata-rata - sering disebut sebagai kerbau Amerika - berdiri 5-6,5 meter dan berat lebih dari satu tan. Walaupun berat ini, bison dapat berjalan dengan kelajuan lebih dari 30 batu per jam dan melaksanakan melompat berdiri hingga 6 meter di udara. Taman Nasional Yellowstone amaran pengunjung untuk tinggal paling sedikit 25 meter dari semua banteng liar, dan untuk alasan yang baik. Lamban vegetarian ini telah melukai lebih pelancong Yellowstone daripada haiwan lain di taman.

pembawaan liar itu bison dan legenda keras kepala mempunyai kekecewaan lebih dari wranglers beberapa wannabe. "Anda boleh ternak kerbau di mana saja ia ingin pergi" pergi pepatah di kalangan petani dan penternak akrab dengan haiwan-haiwan ini mengesankan.


2. Pada suatu hari, bison berkeliaran di ladang besar di belantara Amerika Syarikat dan Kanada.

Bison Amerika, haiwan darat terbesar asli Amerika Utara, makmur di padang rumput terbuka negeri ini selama berabad-abad. Para saintis menganggarkan bahawa ada lebih dari 30 juta bison di Amerika Utara ketika pendatang Eropah pertama tiba di benua, meragut pelbagai macam yang berlangsung dari Kanada utara ke Mexico utara dan barat dari New York ke Washington timur.

"Yang menakjubkan ternak kerbau ini resort ke sana, dengan saiz dan nombor, mengisi musafir dengan takjub dan keganasan," tulis John Filson pada tahun 1784 ternakan di Kentucky utara. Jurnal Lewis dan Clark dijelaskan ternakan barat "begitu banyak" bahawa mereka "gelap seluruh dataran."

Sampai akhir 1871, seorang askar muda bernama George Anderson menggambarkan sebuah "besar" kawanan ternak bison di Kansas ini mengambil dia dan anak buahnya enam hari untuk melewati. "Saya selamat di pemanggilan ini kawanan satu," tulisnya, "dan tidak mungkin untuk mendekati jutaan ini tersusun itu."

3. Tapi hewan bison itu secara praktikalnya pupus pada akhir abad ke-19.

Kombinasi maut peristiwa datang bersama melawan bison di separuh kedua abad ke-19. Suku Indian Amerika diperolehi kuda dan senjata dan mampu membunuh bison dalam jumlah ini lebih besar daripada sebelumnya. kekeringan Sebuah padang rumput kering habitat binatang ', ini sudah dibebani dengan penduduk baru kuda dan ternakan. Petani dan penternak mula membunuh banteng untuk memberikan ruang bagi haiwan mereka. Beberapa tentera tewas bison untuk walaupun musuh-musuh Amerika mereka India, ini bergantung pada binatang untuk makanan dan pakaian.

Rel kereta api diletakkan melalui wilayah banteng itu, membahagi ternakan dan mempercepatkan kedatangan pemburu, ini membunuh diberi permintaan ini tinggi untuk menyembunyikan bison kembali Timur dan di Eropah. Sukan penembak musafir barat untuk menembak binatang oleh puluhan, kadang-kadang dari jendela yang terbuka dari kereta api bergerak, dan sering meninggalkan tubuh mereka keluar di dataran membusuk setelah perburuan selesai.

Pada awal abad ke-20, hanya ada beberapa ratus bison kiri di Amerika Utara.


4. Namun pada saat ini hewan bison itu sendiri bukan lah hewan yg biasa.

Usaha awal abad ke-20 pertubuhan-pertubuhan seperti American Bison Society, yang dipimpin oleh William zoologi Hornaday dan bekas presiden Theodore Roosevelt, mampu menyelamatkan bison dari kepupusan yang akan datang tersebut. bilangan bison hari ini lebih tinggi daripada 500,000 dan terus bertambah.

Menurut profesor Texas A & M Pathobiology haiwan Dr James Derr, meskipun, saat ini kebanyakan bison hidup secara genetik berbeza dari nenek moyang liar mereka. Pada titik yang rendah daripada penduduk bison - apa genetik sebut "bottleneck" - pada akhir abad ke-20 ke-19 dan awal, para penternak yang mempunyai banyak penduduk yang tinggal bison bison mereka dibesarkan dengan ternakan dalam usaha untuk mencipta daging binatang yang lebih baik . "Ketika orang pergi mencari bison nanti," kata Derr, "mereka telah pergi ke orang-orang swasta yang dimiliki mereka, dan dalam banyak kes orang-orang swasta telah menghasilkan hibrida."

Derr telah menghabiskan beberapa dekad terakhir menganalisis DNA banteng untuk menentukan ternakan mengandungi gen lembu, dan percaya bahawa hanya sekitar 1,6 peratus dari populasi bbison hari ini (8.000 haiwan) tidak hibridisasi.

Dan banteng saat ini tidak berkeliaran di dataran seperti dulu, baik. Hanya sekitar 20.000 bison - 4 peratus daripada penduduk secara keseluruhan - membentuk kawanan liar yang meragut taman nasional kita dan cadangan swasta. 96 peratus yang lain adalah haiwan ternakan, mengangkat komersial untuk daging dan kulit.

5. Rakyat Amerika makan lebih bison.

Kerbau. Itulah ia untuk sarapan di Virgin, Utah. Gambar: Quayle Catherine

Dalam era membeli tempatan, menyokong pertanian berterusan, dan makan sihat, daging bison menunjukkan di meja makan malam lebih dan lebih Amerika. Bison adalah haiwan makanan asli yang proses Amerika Utara rumput lebih cekap daripada lembu. Mereka tidak dirawat dengan antibiotik atau hormon pertumbuhan dan daging mereka mengandungi kurang lemak, kolesterol kurang, dan gizi lebih daripada daging lembu, babi atau ayam.

Meningkatnya permintaan daging haiwan-haiwan ini telah mencipta sebuah "boom bison" kebangsaan yang telah meninggalkan banyak pengeluar bison berjuang untuk memperluaskan kawanan mereka sebagai harga daging melambung. Menurut National Association Bison, jumlah bison diproses di Amerika Utara dua kali ganda antara 2005 dan 2009. Tahun lalu adalah tahun yang paling menguntungkan pada nota untuk industri bison.

Tetapi sementara itu mungkin kelihatan seperti bison sedang dalam perjalanan untuk menjadi daging utama, nombor-nombor ini semua relatif: jumlah bison diproses di Amerika Utara pada tahun 2009, sekitar 92.000, dekat dengan jumlah ternakan yang diproses di negara ini setiap hari .



ITULAH IA SEDIKIT INFO MENGENAI HEWAN YG BESAU DARI LEMBU DAN KEBAU.....KALO ADE SALAH TU MAAF LA YE....

No comments:

Post a Comment